Skip to main content

Yleishyödyllisyyssäännökset rajoittavat yhteisön toimintaa

Yleishyödylliseksi nimetyn yhteisön toimintaa koskevia rajoituksia ja edellytyksiä kutsutaan yleishyödyllisyyssäännöksiksi. Aran yleishyödylliseksi nimeämän yhteisön täytyy noudattaa yleishyödyllisyyssäännöksiä kaikessa toiminnassaan.

Yleishyödyllisyyssäännösten tarkoituksena on

  • varmistaa valtion tuen ohjautuminen sosiaalisin perustein valituille asukkaille

  • taata omistajien toiminnan säilyminen terveellä pohjalla

  • pienentää yhteisöön kohdistuvia riskejä

  • estää kilpailun vääristyminen vapaarahoitteisilla vuokra-asuntomarkkinoilla.

Yleishyödyllisyyssäännökset säätelevät

  • yhteisön toimialaa

  • asuntojen hakumenettelyä

  • yhteisöstä omistajalle tuloutettavissa olevan tuoton suuruutta

  • yhteisörakenteen ja asuntojen omistuksen järjestelyjä

  • riskien ottamista sekä lainojen ja vakuuksien antamista

  • yhteisön osakkeiden tai osuuksien julkista kaupankäyntiä.

Yleishyödyllisyyden edellytykset kuvataan korkotukilain 24 §:ssä. Jos laina on myönnetty aravalainana eli ennen vuotta 2008, yhteisöä koskevat aravalain 15 a §:n edellytykset. Nämä edellytykset koskevat myös yhteisöjä, joissa yleishyödyllisellä yhteisöllä on kirjanpitolaissa tarkoitettu välitön määräysvalta.

Yleishyödyllisyyssäännösten tausta

Yleishyödyllisyyssäännösten tausta

Yleishyödyllisyyssäännökset tulivat voimaan vuoden 2000 alussa. Aiemmin nimeämisperusteita ei ollut määritelty säädöstasolla.

EU:n valtiontukioikeus edellyttää yleishyödyllisyyssäännösten olemassaoloa. Sosiaalista asuntotuotantoa varten yhteisöille myönnettävät valtion tuet ovat niin sanottuja SGEI-tukia, joita myönnetään yleisiin taloudellisiin tarkoituksiin liittyvien palvelujen tuottamisesta. (Lyhenne SGEI tulee sanoista Services of General Economic Interest.)

Yhteisön saama SGEI-tuki on korvausta siitä, että yhteisö täyttää julkisen palvelun velvoitetta tuottamalla ja ylläpitämällä sellaisia asuntoja

  • joihin asukkaat valitaan sosiaalisin perustein

  • jotka vastaavat asukkaiden tarpeita

  • joiden asumiskustannukset ovat kohtuullisia.

Tuen on ohjauduttava nimenomaan sosiaaliseen asuntotuotantoon, eikä se saa valua vapaarahoitteisille markkinoille.

Tutustu yleishyödyllisyyssäännöksiin

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.